De afgelopen dagen kreeg Greg van Hest in zijn winkel ‘RUNSHOP Greg van Hest’ heel veel vragen over hardlopen in hoge temperaturen. Aanleiding hiervoor is natuurlijk de marathon van Tilburg, die komende zondag in eigen stad gepland staat en waarbij de weersvoorspellingen temperaturen tot wel 31 graden aangeven. In dit artikel geeft deze zeer ervaren hardloper (30 jaar waarvan 15 jaar topsporter) 10 nuttige tips voor zowel de hele, halve als kwart marathon.

Greg: ‘Vanaf vandaag gaat het al warmer worden. Het voordeel hiervan is dat je hier de komende dagen een beetje aan kunt wennen, maar het nadeel is dat het met deze aanhoudende temperaturen in de ochtend al warm zal zijn. Dus met een start om 08:30uur is het al vrij ‘heet’.

Laat ik eerst stellen dat ruim 21 en 42 kilometer hardlopen voor velen al een behoorlijke aanslag op het lichaam is. Met deze temperaturen is die juist enorm. Nu zullen mensen misschien zeggen dat topsport weer wat anders is, maar juist ik/wij kunnen zeer goed adviseren in wat te doen. Weet dat zulke omstandigheden ook voor ons destijds ‘moordend’ waren. Voor de gemiddelde recreant is dat nog heftiger en een nog grotere aanslag dan voor ons ervaren rotten!

Tip 1
Je voorbereiding op D-day begint nu zeker al een paar dagen eerder dan normaal! Meer dan belangrijk is hydrateren! Zorg dat je donderdag, vrijdag en zaterdag al genoeg over de dag verspreid drinkt! Niet alleen water maar met een lichte isotone concentratie zodat het vocht erg goed op neemt!

Tip 2
Doe beduidend minder in je loopactiviteiten de laatste week. Dat doe je normaal al maar vooral nu NOG minder doen. Korte loopjes of gewoon rusten!!!

Tip 3
D-day: Zorg dat je voor je start veel gedronken hebt: kleine hoeveelheden verspreid over de uren! Ook nu isotone oplossing niet alleen puur water!

Tip 4
Pas je tempo aan, tijd is niet belangrijk loop RUSTIG! 

Tip 5
Zorg voor luchtige kleding: knip in je shirt 4 ovalen gaten voor luchtcirculatie! Als je met een pet loopt zorg dat die NAT is en nat BLIJFT! Dek je namelijk je ‘centrale’ (je kruin) af, dan kan je lichaamstemperatuur heel snel hoog oplopen. Vergelijk het met een koortsaanval! Dus hoofddeksel NAT houden, even als de nek bij de sponsposten koelen! 

Tip 6
Loop met een zonnebril, veel energie gaat verloren door zon in de ogen! Ook gaan je ogen door de felle zon knijpen en dat kan hoofdpijn veroorzaken. 

Tip 7
Neem tijd om te drinken tijdens het hardlopen! Bij lange afstanden altijd al belangrijk maar zondag NOG belangrijker!!! Ga desnoods even wandelen om goed en voldoende te drinken! 

Tip 8
Zorg dat je waar mogelijk in de schaduw loopt (maar wordt lastig op dit parcours). 

Tip 9
Luister meer dan ooit naar je eigen lichaam! Besef dat het al een behoorlijke aanslag is en nu dus nog meer. Loop niet koste wat kost door! 

Tip 10
Voor de mensen die zondag lopen: succes en neem deze tips ter harte. Maar ben vooral voorzichtig als het kwik daadwerkelijk tot 27-31 graden reikt!

Bonus
Schroom niet om persoonlijk even langs te komen voor extra tips!

Elders op deze pagina kun je lezen dat -vanwege de hoge temperaturen- het complete programma vervroegd is naar de ochtend.