Nieuw sponsorconcept in hardloopland

GILZE – Het is een beproeft concept in de wielerwereld. Maar sinds dit jaar is er ook een hardloopteam met dezelfde extra’s die wielrenners doorgaans hebben. Team Global-e Runnersworld is namelijk een sponsorsamenwerking tussen twee bedrijven die op deze manier het hardlopen in Midden-Brabant op de kaart willen zetten. Ad Hapers, CEO van Global-e en Jacques Kusters, eigenaar Runnersworld Tilburg, lichten hun keuzes voor een eigen hardloopteam toe.

Hapers kwam bij het hardlopen terecht via de ervaren hardlopers Adriaan van Engelen en Hans Branckaert. “Zij liepen al langer rond met de gedachte een semi-professioneel team op te richten.” Van Engelen en Brankaert brachten dus de expertise, voor Hapers heeft een eigen loopteam ook vele voordelen. “Wij willen met Global-e onze naamsbekendheid vergroten. En dat kan via de sport. Wij voelden er niets voor om alleen shirtsponsor te worden van één of ander team, wij wilden een eigen team.” De keuze viel op een hardloopteam. “Hardlopen is een ware volkssport geworden dus we hebben een groot bereik.” Omdat teamsponsoring nog vrij onbekend is in de atletiekwereld was dit de kans om voorop te lopen.

Global-e is een bedrijf dat de automatisering verzorgt voor ondernemers. Geen directe link met de hardloopsport dus. Op aanraden van Van Engelen en Brankaert kwam Hapers dan ook in contact met Runnersworld. “Het leek hen verstandig om met een partij samen te werken die verstand heeft van de hardloopsport. Runnersworld heeft die kennis en er was ook al een veelbelovend team waardoor we snel van start konden.”  Kusters was blij met het nieuwe contact. “We hadden al een loopteam Runnersworld Tilburg, door samen te gaan met Runnersworld Breda ontstond er een groot team, met veel uitstraling. Samen met Global-e kunnen we het nu professioneel aan pakken.”

De teambus

Het team was er, de hardloopkennis was er en de trainingsmogelijkheden waren er. Maar Hapers wil het wedstrijdgebeuren voor zijn lopers zo aangenaam mogelijk maken. En om het echte teamgevoel te stimuleren is er een teambus. “Hardlopers zijn individualistisch ingesteld. Met de teambus willen we als het ware een rijdend clubhuis creëren. Het is een verzamelpunt waar de atleten voor en na de wedstrijd samen komen en daarnaast hun spullen veilig kunnen achterlaten.” Maar de bus is veel meer dan dat. Van veraf is de bus met het Global-e en Runnersworld logo al duidelijk te herkennen. Binnenin wacht helemaal een aangename verrassing. Aan beide kanten is een lange bank met kussens waar de lopers zich kunnen omkleden. Door de bus hangen televisieschermen om voor de nodige ontspanning te zorgen. En zodra je door de klapdeuren naar achter loopt kom je in een speciaal ingerichte massageruimte. De bus zou niet misstaan in het Amerikaanse programma ‘Pimp my ride’.

De bus is sinds deze zomer te zien op de plaatsen waar de lopers van Team Global-e Runnersworld  lopen. “Bij alle regionale wedstrijden als het aan mij ligt”, aldus Kusters. En mocht er een keer een dagje niets zijn, dan wordt de bus ingezet bij andere evenementen. “Zo zijn we bijvoorbeeld bij een evenement geweest in Rijen waar we gratis friet hebben uitgedeeld”, aldus Hapers. Volgens hem is dit soort sponsoring de toekomst. “Je dient twee doelen. Voor het bedrijf is er natuurlijk de naamsbekendheid. Ten tweede is het onze ambitie om het beste hardloopteam van Brabant te creëren waarin atleten met veel plezier hun ambities waar kunnen maken.”